۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

هدف کرم Stuxnet: ایران، نیروگاه اتمی؟ دیگر نشانه‌ها ...

در پست قبلی از شگفتی‌های کرم کامپیوتری استاکس نت (Stuxnet)، و تئوری حمله به ایران نوشتم:‌ هنگامیکه واقعیت از فیلم سینمایی عجیبتر است! کرم Stuxnet و حمله به ایران
گفتم که چرا Stuxnet پدیده‌ای بسیار نو و بدیع در امنیت کامپیوتر به شمار می‌رود و چرا به احتمال زیاد یک دولت پشت ساخت آن بوده است. در این پست چند نکته دیگر در رابطه با این کرم و اینکه چگونه ممکن است تاسیسات اتمی ایران هدف آن بوده باشد می‌نویسم.

۱۳۸۹ مهر ۶, سه‌شنبه

هنگامیکه واقعیت از فیلم سینمایی عجیبتر است! کرم Stuxnet و حمله به ایران

بروزرسانی:پست جدید من در مورد استاکس نت و تئوری حمله به تاسیسات اتمی ایران

هنگامیکه کرم کامپیوتری استاکس نت (Stuxnet) نخستین بار در ژوئن 2010، توسط شرکت VirusBlokAda شناسایی شد هیچ کس نمی‌دانست که با چه پدیده نو و شگفتی مواجه شده است. کرمی که ماه‌ها (و شاید یکسال) بود ناشناخته مانده بود!

درباره عجایب این کرم کامپیوتری همین بس که سیمانتک می‌گوید: «اگر یک ماه پیش کسی درباره چنین چیزی با ما صحبت می‌کرد، می‌گفتیم از لحاظ تئوری ممکن است، ولی بیشتر به سناریوی یک فیلم سینمایی شبیه است» (نقل به مضمون)
با توجه به پیچیدگی‌های کرم Stuxnet، اهدافش و سایر نکاتی که در ادامه می‌آید، بسیاری معتقدند که این نه یک بدافزار معمولی یا تجاری، بلکه در واقع نوعی جنگ بر علیه تاسیسات صنعتی یک کشور بوده است. و ایران، کشوری‌ست که بیشترین آلودگی به این ویروس در آن گزارش شده است. بخوانید و خودتان قضاوت کنید.

۱۳۸۹ شهریور ۱۱, پنجشنبه

ترفند 6 » ISP شما هم با https مشکل پیدا کرده؟

از دیشب سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) من با SSL مشکل پیدا کرده و صفحات https را باز نمی‌کند. طبیعتا راه حل چنین مشکلی این است که بتوان به طریقی از یک محل دیگر متصل شد. به چنین ابزارهایی proxy (واسط) گفته می‌شود که متاسفانه این واژه در ایران بار منفی پیدا کرده است.
توجه: این پست به کار کسی که دنبال دور زدن چیزی(!) باشد نمی‌خورد. فقط برای وقتی که ISP مشکل پیدا می‌کند و https را رد نمی‌کند به کار می‌آید.
برای این ترفند باید از قبل یک «واسط» آماده داشته باشید.
نکته این پست ساده است: لازم نیست کل ترافیکتان را از «واسط» عبور دهید که گاهی سرعتش کم است. احتمالا می‌دانید که می‌شود به مرورگر گفت فقط روی HTTPS از «واسط» استفاده کند، ولی مثل من حواستان نبوده :)

راه حل FireFox

بخش تنظیمات واسط در فایرفاکس: Options\Advanced\Network\Settings
کافیست تیک Use this server for all protocols را بردارید، و آدرس ip و port کادر HTTP (و سایر پروتکل‌ها) را حذف کنید و فقط در کادر جلوی SSL، همان ip و port را قرار دهید.

راه حل Internet Explorer

بخش تنظیمات واسط در اینترنت اکسپلورر: Options\Connections\Lan Settings
باید اول گزینه Advanced را انتخاب کنید. سپس کادر مربوط به همه‌ی پروتکل‌ها را پاک کنید و فقط در کادر Secure مقدار ip و port مناسب را بنویسید.